(Foto: Sherin Khankan (YouTube))
Imamen Sherin Khankan er kommet i vælten, efter at tre borgerlige politikere har opfordret til at trække den økonomiske støtte til hendes projekt Exitcirklen.
Muslimen Sherin Khankan, der bl.a. er imam i Mariam Moskeen, er leder af det statsstøtte projekt Exitcirklen, som påstår at hjælpe muslimske kvinder på flugt fra religiøs og social kontrol. Men er den smukke Khankan en sikker havn for kvinder på flugt fra den religion, som Khankan selv prædiker?
Martin Henriksen (DF), Naser Khader (K) og Marcus Knuth (V) mener nej, fordi de ser Khankan som islamist.
Sherin Khankan støtter den islamistiske bevægelse Hizb ut-Tahrir, der er imod demokrati og menneskerettigheder og har opfordret til drab på jøder.
Læs også: MINISTER ADVARER OM FARLIGE IMAMER: FOLKESKOLER SKAL UNDERSØGE MOSKEER FØR KLASSEBESØG
“Demokratiet er baseret på sekularismen, som modstrider islam, idet islam er en ideologi, som har sit eget politiske system. Demokratiet fastsætter, at mennesket lovgiver, mens det ifølge Islam udelukkende er Allah, som har retten til at lovgive,” skriver Hizb ut-Tahrir på deres hjemmeside.
Den slags kan dog ifølge Khankan godt betegnes som demokrati: “Selvfølgelig kan de (Hizb-ut-tahrir, red.) fungere i demokratiet. Det gør de jo allerede.” Søren Bald, landsformand for Det Radikale Venstre, da Khankan i sin tid blev ekskluderet fra det ellers rummelige parti for hendes islamistiske holdninger, kalder Khankans udtalelser om demokrati og Hizb ut-Tahrir for “skizofreni”.
Sherin Khankan har i mange år samarbejdet med islamisten Fatih Alev i deres fælles projekt Kritiske Muslimer. Alev støtter stening af kvinder. Kan kvinder på flugt fra religiøs og social kontrol føle sig trygge ved at henvende sig til en imam, der laver islamiske foreninger i samarbejde med tilhængere af stening?
Læs også: KØBENHAVNSK FOLKESKOLE SENDER UVIDENDE ELEVER TIL JIHAD-MOSKÉ
Sherin Khankan tager ifølge sig selv afstand fra sharialovgivning, men hun tager ikke afstand fra sharia, da det ifølge hende også “handler om en spirituel vej.” En påstået adskillelse imellem sharialovgivning og sharia er en leg med ord, fordi sharia er islamisk lovgivning. Det er én og samme ting. Men lad os lade tvivlen komme Khankan til gode og t0lke hendes udsagn som at hun ikke ønsker sharia indført som lovgivning i Danmark. Hvad er der så tilbage af den “spirituelle” ikke-lovgivende del af sharia? Jo, her er en masse traditioner og regler for både muslimer og ikke-muslimer og for kvinder og mænd. Sharia definerer f.eks. forholdet mellem kønnene således:
“Mænd står over kvinder, fordi Gud har givet nogle fortrin frem for andre, og fordi de har givet ud af deres ejendom. De kvinder, der handler ret, er lydige og vogter det skjulte, fordi Gud vogter det. De, fra hvem I frygter genstridighed, skal I formane, lade alene i sengen og slå. Hvis de så adlyder jer, skal I ikke foretage jer mere mod dem. Gud er ophøjet og stor.” (Koranen, 4:34)
Sharia fortæller også muslimer, hvordan de skal forholde sig til trosfælder, der forlader deres religion:
“Profeten sagde: ‘hvis nogen (en muslim) forlader sin religion, så dræb ham.”
Kan muslimske kvinder på flugt fra voldelige ægtemænd, eller frafaldne muslimer som frygter straf, føle sig trygge ved at gå til en imam, der ikke vil frasige sig sharia?
Khankans afvisning af sharia som lovgivning rækker dog ikke længere, end at hun stadig støtter folk, som ønsker at bruge Koranen som grundlag for politik: “Vi skal kunne rumme folk, der anskuer Koranen som politisk idelogi.” Sharia skal ifølge Khankan ikke være lovgivning, men må ifølge samme Khankan gerne ligge til grund for politik, og dermed lovgivning. Mere “skizofreni” fra den smukke islamist, der endnu en gang synes at tilpasse sine argumenter alt efter situationen. Kan kvinder på flugt – og politikere og skatteydere – stole på hende?
Læs også: KØBENHAVNS KOMMUNE I SAMARBEJDE MED TILHÆNGERE AF ISLAMISK STAT
Danmark har ikke berufsverbot, men det er helt almindeligt at forlange, at folks grundlæggende overbevisninger er i overensstemmelse med det arbejde, de betales for at udføre. Ville du ansætte en pædagog, som sagde, at hun ikke kunne lide børn? Ville du ansætte en imam, der samarbejder med steningsimamer og støtter sharia og politisk islamisme, til at drive et projekt for dødstruede mennesker på flugt fra social og religiøs kontrol?
Blå bloks værdipolitiske trio Martin Henriksen, Naser Khader og Marcus Knuth vil ikke.
Afstemning: