Af Lone Nørgaard
**** 4 stjerner ud af 6
———————————————————————————————–
MARGUERITES FORMEL er instrueret af fransk-svenske Anna Novion (f. 1979). Hun står bag bl.a. Les grandes personnes (2008) and Rendez-vous à Kiruna (2012).
En af de tre hovedroller i den nyeste film spilles af ægtemanden Jean-Pierre Darroussin, der ud over at være skuespiller også selv er filminstruktør.
”Marguerites formel” havde verdenspremiere på Cannes Film Festival 2023. Hovedrolleindehaver Ella Rumpf har vundet prisen for Bedste Nye Kvindelige Skuespiller ved de franske César og Lumière Awards.
Handling
Marguerite (Ellen Rumpf) er 25 år gammel og en matematik-studerende helt i særklasse. Hun læser på det prestigefyldte forskningsinstitut École Normale Supérieure i Paris, og alle hendes hidtidige præstationer lægger op til en lysende og succesfuld forskerkarriere.
Hun er eneste kvinde på holdet og tæt på at færdiggøre sin afhandling. Forskningsprojektet skal fremlægges og forsvares over for et hold af andre forskere og studerende.
På dagen glider præsentationen i første omgang i olie, men en ung mand i forsamlingen, der arbejder med præcis samme matematiske problemstilling, påpeger en fejl.
Marguerite går i sort. Hun oplever, at hendes fundament efter mere end tre års hårdt arbejde er blevet sprængt væk under hende. Frustrationen – ja, fortvivlelsen – er så gigantisk, at hun vender både matematikken og instituttet ryggen, ikke mindst fordi hun føler sig svigtet og forrådt af sin vejleder (Jean-Pierre Darroussin).
Kompromisløst går Marguerite nu i gang med at eksperimentere med en ny tilværelse ved at udforske den verden, der hidtil har været lukket land. Al tid og energi er gået til forskningen. Hendes dilemma er imidlertid, at hun på den ene side bare ønsker helt at skifte spor, på den anden side ikke kan slippe sin dybe passion for matematikken.
Hvad vælger hun? Og er der en mulighed for, at de to verdener på en eller anden måde kan forenes?
Vurdering
”Marguerites formel” er en god film, der holder opmærksomheden fangen hele vejen igennem. Hovedpersonen vækker interesse, fordi hun er så anderledes end andre (kvinder), fx fuldstændigt ligeglad med, hvordan hun fremtræder for omgivelserne. Excentrisk må være det rette ord. Således går hun i hjemmesko på universitetet, af den enkle grund at det er det mest behagelige.
Det er fascinerende og fængende at se matematikere arbejde lidenskabeligt dedikeret på de sorte kridttavler med deres formler og bevisførelse. At opleve, hvordan omverdenen forsvinder for dem, fordi alt i selve situationen alene handler om at nå frem til det korrekte facit. Til sandheden.
I parentes bemærket: At Ella Rumpf og Jean-Pierre Darroussin som skuespillere har kunnet lære det svære matematiske sprog er i sig selv en kraftpræstation.
Filmen er en virkelig feel-good-film og rider (næsten) klar af temaet ’kvinden-som-offer’ til trods for den kvindelige instruktør. De tre hovedpersoner leverer nuancerede portrætter af deres karakterer.
Når det alligevel ”kun” bliver til fire stjerner, er det fordi, jeg ikke oplever Marguerite som troværdig i flere scener. Manus halter.
Men måske fortæller den vurdering i virkeligheden mere om mig og min fantasiløshed end om Marguerite-skikkelsen?
—————————————————————————————————
Længde: 112 minutter
- Medvirkende: Ella Rumpf, Jean-Pierre Darroussin, Julien Frison m.fl.
- Instruktør: Anna Novion
- Manus: Anna Novion, Mathieu Robin & Marie-Stéphane Imbert
- Censur: 7 år
- Premieredato: torsdag d. 4. juli
(Anmeldelsen har været bragt i Den Korte Avis)