Af Peter Qvistgaard.
En vragdel fra en vindmølle med hele tre huller er erotisk dragende.
Her er noget fra en vindmølle. Den ligner en vagina. Så hvorfor ikke lave en kunstudstilling om det emne? Altså betalt af skatteyderne. Det har Lea Porsager så gjort. Desværre fatter de besøgende på Charlottenborg ikke en kæft. Det vidste Lea på forhånd. Så hun har fundet en, der kan skrive en snørklet og “intullektuel” forklaring – så os de dumme fatter hendes udstilling:
“Rammen er vindmøllen, og bag den kraft og mystisk, Lea Porsager tillægger de stækkede vinger, arbejder hun med metafysiske og fysiske elementer og tilstande, der breder sig ud over emner som kvantefysik (vibration, bevægelse og kollision), spiritualitet, tantrisk meditation, ekstase og udmattelse, tibetanske bedemøller, ikondyrkelse, seksualitet og feminisme.” (Ordret citeret).
Det blev vi så ikke klogere af, endsige erotisk ophidsede. Til gengæld aner vi stadig ikke, hvor meget vi skatteydere har betalt for det lort. Dog kan vi nu bedre forstå, hvorfor vindmølle-producenter er vilde med at skabe vindmøller. De får sikkert en tantrisk og tibetansk udløsning, hver gang en vindmølle falder om og afslører, at den slet ikke er en fallos, men en vagina med tre huller.
PQ – der oprigtigt mener, at så længe en “kunstner” er nødt til at få skrevet en længere og snørklet forklaring om sin “kunst”, bør hun/han måske i stedet vælge at blive tekstforfatter eller bare blive testet i krydderen?
***
Billedtekst: Tre af hendes “kunstværker”. En vagina, en sensitiv, gul væg samt en række magnetiske bedemøller med former som sexlegetøj – giver lige det sidste, eller kors i røven, som man siger.